Klicka & uppdatera!

Klicka & uppdatera!

När en bilbyggare som General Motors bestämmer sig för ett CAE-verktyg, då har han sina skäl.

När en bilbyggare som General Motors bestämmer sig för ett CAE-verktyg, då har han sina skäl. I detta fall räknades: att uppnå en internationellt enhetlig standard för alla fabriker, att möjliggöra anläggningsortövergripande engineering, och samtidigt arbeta objektorienterat och ritningsorienterat. Den automatiserade normtransfern, som programmet behärskar, ska till och med kunna uppdatera gamla projekt med ett klick.  Betatestare är kritiska och oftast inte lätta att övertyga. Daniel King är en av dem, han är betatestare av programvaran EPLAN Electric P8 i Detroit, i delstaten Michigan. Sedan 2005 kontrollerar denna Principal Engineer hos bilbyggaren GM, hur lämpligt detta E-CAE-program från Monheim är för världens största bilbyggare. April 2006, Hannover-mässa, hall 15. Den annars så lugne ingenjören fick ett imponerande intryck av den nya CAE-dimensionen. Hans snabba slutsats blev: ”Äntligen kan vi sammanföra de olika konstruktionsverktygen och det internationellt.” På så sätt har många GM-krav tagits med direkt i programvaruutvecklingen. Going Common & Global är bilgigantens motto, som ersätter det tidigare systemet EPLAN 5 och EPLAN 21 med detta CAE-system.  Om storföretag vill genomföra global engineering, då måste de klara av vissa hinder vid standardiseringen av den elektrotekniska dokumentationen. För europeiska länder gäller dessutom andra normer än för t.ex. USA eller Asien. Ofta måste globala projekt uppdateras för nya språk, utskriftsformat och normer – en tidskrävande uppgift för konstruktören. Problemet på General Motors: Sedan 2002 använde man EPLAN 21 som objektorienterat system, dotterbolagen Opel, Saab eller Vauxhall samt deras underleverantörer satsade redan på 90-talet på EPLAN 5, ett grafikorienterat CAE-verktyg. USA-bilbyggarna var hittills tvungna att leva med detta problem, men detta ändrar sig nu. Med EPLAN P8 finns det nu ett system som arbetar grafikorienterat och även objektorienterat, och båda arbetssätten är likaberättigade. ”Man måste nu inte längre välja mellan de båda systemen”, betonar Thomas Michels, produktmanager EPLAN. Programmet styr konstruktörens hand intuitivt, även att använda det optimala användningskonceptet. Den som börjar grafikorienterat kan vid ett senare tillfälle växla enkelt och utan problem. Thomas Michels nämner nyttan med det hela: ”Om det inom konstruktionen redan finns en Know-how, då övertas denna helt enkelt. En tvådelad datamodell bidrar till att genomförandet lyckas.” Automatisk normtransfer – ett kännetecken, som globalt placerade företag uppskattar. Motsvarande gällande normer måste registreras för varje land. Vid en internationell produktion som i fallet GM betyder detta: Nu stöttar programmet samtliga internationella normer som IEC 61346, JIC, NFPA eller den ryska GOST. Och detta är inte allt – en automatisk normkonvertering överför skapade projekt till den nödvändiga landsnormen. Samtidigt kan normmallarna, rapportformulären och Mapping för de olika symbolbiblioteken bestämmas. Systemet överför även gamla projekt automatiskt till motsvarande vald norm. Ett klick och projekten skickas iväg blixtsnabbt över hela världen via e-post och PDF-export. Den som modifierar vill även kunna starta snabbt. Detta går med P8. Inte bara ytan kan anpassas flexibelt – även olika uppgifter och arbetsfaser kan konfigureras och sparas, så att konstruktören kan använda dessa vid behov. En klar fördel för General Motors – hittills använder man de båda tidigare systemen, nämligen EPLAN 5 eller 21, i de olika dotterbolagen. Om tyngdpunkten för projekteringen ligger inom PLC-redigeringen, då kan vyerna och redigeringsdialogerna anpassas till buss- och PLC-data. Här gäller: Man når den relevanta informationen direkt vid varje redigeringssteg.  Även om konstruktören hittar rätt i programmet direkt, bidrar kurserna till att det finns ännu mer att hämta i programmet. EPLAN Software & Service utvecklade en speciell kursmanual, så att GM-medarbetare och underleverantörer kan arbeta fördelaktigt med programvaran och med enhetliga GM-standarder. Här fungerar ingenting utan global support. En service som även Daniel King uppskattar: ”Jag kan inte tänka mig hur vi skulle kunna genomföra dessa stora globala målsättningar, utan EPLAN som samarbetspartner.”